-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48035 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

آيا در قران كريم در باب مقام معلم آياتي آمده است؟

قرآن كريم، با اشاره به داستان حضرت موسي و حضرت خضر8 و در آيات 60 تا 82 سوره كهف، رابطه بين معلم و شاگر و همچنين مقام معلم را بيان كرده است چنان كه ميفرمايد: موسي به او گفت: آيا با تو بيايم تا آن چه به تو آموخته شده است به من بياموزي؟ گفت تو را هرگز صبر و شكيبايي همراهي با من نيست...كه از جانب من معذور باشي.(كهف،66ـ76)

قرآن كريم در جايي ديگر خداوند متعال را معلم معرفي كرده و ميفرمايد: وعَلَّمَ ءادَمَ الاَسمأَ كُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُم عَلَي المَلغكَةِ فَقالَ اَنبِ ?‹وني بِاَسمأِ هـَؤُلاءِ اِن كُنتُم صـَدِقين ;(بقره،31) سپس علم اسمأ ]علم اسرار و آفرينش و نامگذاري موجودات[را همگي به آدم آموخت، بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: اگر راست ميگوييد اسامي اينها را به من خبر دهيد!

و باز ميفرمايد: خَلَقَ الاْ ?ًِنسَـَن # عَلَّمَهُ الْبَيَانَ ;(رحمان،3ـ4) انسان را آفريد و به او بيان را آموخت و در آيهاي ديگر ميفرمايد: الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَم # عَلَّمَ الاْ ?ًِنسَـَنَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ;(علق،4ـ5) همان كسي كه بوسيله قلم تعليم نمود و به انسان آن چه را نميدانست ياد داد.

و...

بنابراين، آيات مذكور خداوند عليم را معلم انسانها و جهان هستي ميداند و اين خود نشانگر عظمت و شكوه مقام معلم در قاموس هستي است. خداوند متعال رسالت پيامبران را تعليم و معلمي معرفي ميكند و ميفرمايد: هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الاْ ?ُمِّيِّينَ رَسُولاًمِّنْهُمْ يَتْلُواْ عَلَيْهِمْ ءَايَـَتِهِي وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَـَبَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِن كَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَـَلٍ مُّبِينٍ ;(جمعه،2) و كسي كه در ميان جمعيت درس نخوانده، رسولي از خودشان برانگيخت كه آياتش را بر آنها ميخواند و آنها را تزكيه ميكند و به آنان كتاب ]قرآن[ و حكمت ميآموزد هر چند پيش از آن در گمراهي آشكاري بودند. و اين خود حكايتگر اهميت جايگاه و مقام معلم ميباشد.

در روايات اسلامي نيز جايگاه معلم از اهميت ويژهاي برخوردار است.( ر.ك: ميزان الحكمه، محمد محمدي ري شهري، ج 6، ص 487ـ488، مكتب الاعلام الاسلامي، قم. )

حتي در قول مشهوري آمده كه برخي آن را به حضرت علينسبت ميدهند كه ميفرمايد: من علمني حرفاً فقد صيرني عبداً; هر كس يك حرف را به من بياموزد، همانا مرا عبد خودش كرده است.( ر.ك: تحريرات في الاصول، سيد مصطفي خميني;، ج 1، ص 89، مطبعة مؤسسة العروج، تهران. )

در روايتي ديگر پيامبر اكرمميفرمايد: علما و دانشمندان (كه معلم جامعه هستند) وارثان پيامبران الهي هستند.( ر.ك: ميزان الحكمه، همان، ص 456. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.